I vuggestuen har vi fokus på tryghed, tid og overskuelighed. Det betyder, at hverdagen er opbygget med gode rytmer og rutiner, der gør den genkendelig for børnene, hvor vi understøtter børnene sproglige, sociale og motoriske udvikling, og hvor der er plads til stille og roligt bare at være og lære at lege sammen i børnefællesskabet.
Musik, rytmik og bevægelse fylder i dagligdagen. Vi har planlagte aktiviteter som rytmikhold, men også mange musiske og bevægelsesorienterede aktiviteter, der opstår ud fra børnenes behov, dagsform og udvikling. Vi samarbejder alle tre vuggestuegrupper tæt og åbner ofte dørene mellem stuerne, for at åbne miljøet op og give børnene flere legemuligheder i de forskellige legezoner, som stuerne har.
Morgen
Vi åbner klokken 7, hvor vuggestue og børnehave samles på 1. sal hos Krudttønden. Her er der også mulighed for at spise morgenmad. Hvis nogle af børnene har behov for at lege og bevæge sig lidt mere, åbner vi Tronsalen.
Vi bruger uderummet og legepladsen året rundt - også i regnvejr. Så de allerfleste dage går vi på legepladsen, når klokken er 8.00. Her lander vi sammen i en god start på dagen. Hvis vi har helt nye vuggestuebørn på stuen, deler vi børnene op, så de nye børn fx bliver indenfor på stuen. Her har de ro til at lære rummet at kende, få gode rutiner og være sammen med den voksne, der har taget imod dem.
Formiddag
Klokken 9 går vi indenfor for at spise lidt sammen. Vi får en bid brød og har en hyggestund, hvor vi giver sproget plads. Vi prioriterer her som voksne at tale om og italesætte det, vi gør sammen. Vi giver god plads til de samtaler, der opstår, og giver børnene ro til at komme til orde.
Bagefter starter formiddagens aktiviteter, hvor sanser og krop stimuleres. Vi deler ofte børnene i mindre grupper, der tager hensyn til både deres alder, behov og relationer. Det kan være, at én en gruppe går på legepladsen, en anden gruppe skal til rytmik i Tronsalen, og nogle bliver på stuen og leger.
Vi gør meget ud af at det skal være overskueligt for børnene, hvad de kan lege, hvor de kan lege det eller hvad de skal. Hvis vi har en legestation, der indbyder til en bestemt leg, så hjælper en voksen ved at sidde med, sætte ord på legen og det vi gør sammen. På den måde hjælper vi børnene med stille og roligt at lære at socialisere med hinanden, at genkende dynamikker i legen og at bruge sproget i leg.
Vi understøtter også børnenes sproglige udvikling aktivt gennem planlagte og spontane sprogstimulerende aktiviteter i hverdagens rutiner og samvær, som byder på mange muligheder for at sætte ord på det vi gør og tale sammen om det.
Frokost
Omkring klokken 10.30-10.45 er det spisetid. Her gør vi meget ud af, at det skal være genkendeligt og trygt at samles om måltidet. De mindre vuggestuebørn sidder ved det store bord, mens de lidt større børn sidder ved det lave. Måltidet byder på at mange muligheder for at øve praktiske, sociale og sproglige færdigheder i måltidet. De muligheder griber vi for at støtte børnene i at blive både madmodige og selvhjulpne.
Efter frokost er det tid til at børnene skal ud at sove. Nogle børn sover flere gange, især hvis de lige er startet i vuggestuen. Ligesom nogle af de ældste vuggestuebørn ikke længere sover middagslur. De kommer i stedet med børnehaven på legepladsen og lærer på den måde også børnehaven godt at kende, inden de selv skal starte der.
Eftermiddag
I takt med at børnene vågner fra middagslur, serverer vi eftermiddagsfrugt. Derefter er vi på legepladsen eller er sammen indendørs. Resten af eftermiddagen går med rolige aktiviteter og afhentning af børnene. Vi prioriterer at have mulighed for at runde dagen godt af.
Klokken 17 lukker vuggestuen. Vi siger tak for i dag og på gensyn i morgen.