Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvem er vi?

Velkommen til Slottet!

Vi er en integreret daginstitution for 85 børn i alderen 0-6 år. Vi holder til i Brønshøj med Degnemosen lige i baghaven og en stor, grøn legeplads, som vi bruger flittigt året rundt.

I vuggestuen er vi 39 børn fordelt på tre stuer: Krudttønden, Riddersalen og Skatkammeret.
I børnehaven er vi 46 børn og har to stuer: Fangehullet og Dragegrotten. 

Vores hus

Slottet åbnede i vinteren 1997 i et nybygget og velindrettet hus i tre etager. I stueetagen holder de to børnehavestuer til, på 1. sal ligger vores skønne fællesrum, Tronsalen, som vi blandt andet bruger til rytmik, dans og fællesarrangementer, her ligger én af vuggestuegrupperne, mens de to øvrige huserer øverst på 2. sal.

Vi har elevator i huset, men bruger trapperne og ser det som et pædagogisk redskab. Her kan de små vuggestuebørn øve sig i at komme op og ned, få trænet alle de motoriske færdigheder, som er forbundet med at kunne gå på trapper, og opleve glæden ved selv at kunne.

Fra børnehavestuerne i stueetagen er der direkte adgang til vores vidunderlige legeplads. Her er mange legemuligheder for både de mindste og de største. Her kan man grave længe i sandet, gynge højt eller lige så stille, kravle i træer, rutsje på rutsjebanen, løbe på boldbanen eller cykle op ad bakke og rundt, mens man ser sig for og passer på hinanden. Vi har indrettet legepladsen, så der er gode legestationer og muligheder for, at børnene kan udvikle og fordybe sig i gode lege sammen.    

Vi har eget køkken, hvor vores kok hver dag laver varieret, velduftende og velsmagende mad. 

Pædagogikken

På Slottet skal børnene opleve en tryg, alsidig og interessant hverdag. Derfor tilrettelægger vi både de pædagogiske læringsmiljøer og de pædagogiske aktiviteter med udgangspunkt i børnenes alder, hvad de kan nu, og hvad de kan lige om lidt. Vi har særligt fokus på at tilrettelægge læringsmiljøerne på en overskuelig og lettilgængelig måde, der gør det nemmere for børnene at tage initiativ til at gå i gang med at lege. Det er fx nemmere at overskue, hvor man leger køkken, tegner eller bygger lego, når vi har afgrænset et område. 

Vi arbejder også meget projektorienterede. Det betyder, at vi som personale søger inspiration hos hinanden og udefra til at prøve nyt eller forfine det, vi allerede gør. Vi deltager i alle de relevante tilbud, som vores lokalområde byder på, hvad enten det handler om motorik og bevægelse eller fortællinger og teater. Og vi får også ofte besøg af gode kræfter udefra, som kommer til os med noget særligt, som børnene har glæde af, og som vi tager med i vores videre arbejde. 

Særligt fokus

Fokus på sprog og bevægelse fylder meget på på Slottet.

Vi arbejder med SprogTrappen, som er et sprogpædagogisk redskab, der hjælper os i vores arbejde med at støtte børnenes sprogudvikling. Vi imødekommer børnenes forskellige sprogkompetencer ved at tilrettelægge de pædagogiske læringsmiljøer, så de giver børnene mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder. I vuggestuen sætter vi ord på det, vi gør sammen med børnene; rutinesituationer er nemlig rigtig gode læringsrum til at øve sig sprogligt. I børnehaven har vi flere voksenstyrede sprogforløb med børnene, ligesom vi også her benytter rutinesituationer som fx garderoben til at sætte ord på både ting og handlinger, og at have dialog med børnene om, hvad der fylder hos dem. Og så har vi fokus på sproget i legen. For vuggestuebørnenes vedkommende kan det være at hjælpe dem med at sætte ord på en leg, hvad der sker i den, og hvem der gør hvad. For børnehavebørnene kan det fx være at arbejde med "sociale sætninger", der kan hjælpe dem med at komme ind i legen, være i legen eller komme godt ud af den igen. Sådanne sætninger kan fx være "ikke lige nu", "du må få den efter mig" eller "jeg kan være...". 

Bevægelse er mange ting og vi har fokus på det på mange måder: Vi har to årlige idrætsuger fuld af aktiviteter, vi har rytmik hver uge i mindre grupper for både vuggestue- og børnehavebørnene, vi samarbejder med fodboldklubben Union, vi bruger legepladsen fra tidlig morgen til sen eftermiddag og i al slags vejr, og vi tager på ture med især børnehavebørnene. Men vi tænker også bevægelse ind de daglige rutiner: Når vi fx øver at gå på trapper med de små vuggestuebørn, eller når de store børnehavebørn selv bærer madrasserne ind på stuen til eftermiddagens hvilestund. Det hjælper også børnene i at udvikle selvhjulpenhed - og det, ved vi, giver selvtillid og selvværd.